top of page
Szukaj

Analiza transakcyjna w pracy lidera

🔑 Analiza transakcyjna (AT) – psychologia, która realnie wspiera biznes


AT, czyli koncepcja stworzona przez Erica Berne’a, coraz częściej pojawia się w rozmowach o rozwoju organizacji i zespołów. I nic dziwnego – przecież każda relacja zawodowa, każde spotkanie czy negocjacja to nic innego jak wymiana między ludźmi. A właśnie te wymiany – nazywane w AT „transakcjami” – są sercem tej koncepcji.



W ramach Akademii Managera jeden z modułów dotyczy różnych koncepcji psychologii w zarządzaniu - dziś wzięliśmy na warsztat AT - jak można ją wykorzystywać w pracy menedżera. Przyglądaliśmy się m.in. temu, jak wiedza psychologiczna wspiera budowanie kultury uważności, dostrzegania i doceniania – w różnych, często wymagających kontekstach, takich jak:


➡️ wdrażanie nowych osób do zespołu

➡️ delegowanie odpowiedzialności

➡️ rozmowy rozwojowe i trudne

➡️ rozwiązywanie konfliktów i umów

➡️ negocjacje z klientami


To, z jakiego „stanu Ja” działamy – jako Rodzic (opiekuńczy lub normatywny), Dorosły czy Dziecko (wolne albo przystosowane) – może diametralnie wpłynąć na jakość naszych rozmów, decyzji, a w dłuższej perspektywie: relacji.


Dlaczego at (aNALIZA TRANSAKCYJNA)?


💡 Zrozumienie, z jakiej pozycji życiowej, z jakiego "stanu" działamy (Rodzic - normatywny, opiekuńczy, Dorosły, Dziecko - wolne, przystosowane), pomaga w skuteczniejszej komunikacji i rozwiązywaniu konfliktów, ale nie tylko. Korzyści dla firm, które chcą budować zaufanie i wrażliwość w zespole jest naprawdę wiele.


🎯 Lepsza komunikacja w zespołach – dzięki świadomości, w jaki sposób prowadzimy rozmowy, możemy tworzyć kulturę otwartości - na różnorodność, na błędy, na propozycję zmian, etc.


🤝 Sprawniejsze negocjacje – AT pozwala zidentyfikować emocje i motywacje drugiej strony, dzięki czemu rozmowy biznesowe stają się bardziej efektywne, a relacje mogą być budowane na innych jakościach => zaufanie.


🌱 Rozwój liderów – menedżerowie mogą lepiej wspierać swoich pracowników, pracując nad własnym "dorosłym" i zarządzając konfliktami w zdrowy sposób. Chociaż nie chodzi tylko o zaproszenie "dorosłego" na pokład, ale dostrzeganie potencjału z wolnego dziecka czy opiekuńczego rodzica.


🚀 Kreatywność i innowacyjność – przestrzeń dla stanu "dziecka" w zespole wspiera nowe pomysły i odważne działania.


💼 Budowanie relacji z klientami – AT pomaga tworzyć bardziej autentyczne i skuteczne relacje z partnerami biznesowymi.


👉 Dlaczego warto wdrożyć AT w organizacji? W świecie pełnym złożoności, niepewności i zmian - sukces firmy coraz częściej zależy od jakości relacji międzyludzkich. Analiza transakcyjna to potężny zbiór narzędzi, które ułatwiają nie tylko rozwój indywidualny pracowników, ale również efektywne zarządzanie organizacją. Pozwalają na budowanie innych jakości więzi, na lepsze zrozumienie siebie oraz innych. Jeśli myślisz o podniesieniu kompetencji zespołu w obszarze komunikacji – analiza transakcyjna, obok mocy NVC może być jednym z kluczy, którego szukasz. 🔓 Tak osobiście czuję.


📩 A jaki Wy dostrzegacie potencjał w różnych koncepcjach psychologicznych? Co wg Was było game changerem?


Zapraszam do mojego rozwojowego świata, w którym łączę wiedzę, praktykę i poczucie humoru – z pełną zgodą na to, że każdy z nas może mieć własną drogę do efektywności.


💬 Jeśli temat rozwoju kompetencji liderskich jest Ci bliski i chcesz porozmawiać o tym, jak wykorzystać analizę transakcyjną (albo inne podejścia psychologiczne) w pracy z zespołem – zapraszam do kontaktu. Z przyjemnością wymienię się doświadczeniem, pomysłami i perspektywą.






 
 
 

Commentaires


KONTAKT

Instytut Rozwoju Personalnego Natalia Warszawska

Biuro:

Al. Zjednoczenia 128/11 Zielona Góra

biurowiec UniTruck parter

Siedziba:

ul. Amelii 2h/2 Zielona Góra 65-147

NIP 6151846991

REGON 362032465

​​

Tel: 660473792​

E-mail: biuro@nataliawarszawska.pl

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube

© 2024 by Natalia Warszawska

Thx. :)

bottom of page